HDMI 2.1: Το πρότυπο που άλλαξε πολλά

Το HDMI το γνωρίζουμε όλοι, αλλά στην έκδοση 2.1 που κυκλοφορεί αλλάζει ριζικά, και με τις next-gen κονσόλες και PCs ανάμεσά μας, γίνεται άκρως εντυπωσιακό.

Το HDMI είναι αναμφίβολα από τους πιο διαδεδομένους τύπους συνδέσεων σε κονσόλες και PC και για να γίνει αυτό, το πρότυπο σύνδεσης πέρασε από 40 κύματα.

Πολλοί από εμάς μεγαλώσαμε συνδέοντας τις τότε κονσόλες μας σε θύρες RCA και ύστερα με κάποιον scart αντάπτορα στην τηλεόραση-φούσκα. Η αναλογική αυτή σύνδεση μας συνόδευσε και στο PC, αλλά εκεί επικράτησε εν τέλει ένα διαφορετικό connector, το VGA, προτού μας κερδίσει το HDMI το οποίο μέχρι και σήμερα χρησιμοποιείται από εκατομμύρια συσκευές, PCs, laptops, κονσόλες, κάμερες, μέχρι και smartphones.

Δημιουργήθηκε για να γίνει μια universal μέθοδος σύνδεσης των συσκευών εικόνας και ήχου, αφού όπως πιθανόν γνωρίζετε, το πρότυπο μεταφέρει τόσο ήχο, όσο και εικόνα. Έγινε πολύ δημοφιλές με τις κονσόλες Xbox 360 και PlayStation 3 το 2005-06 και με την πολύ απλή σχεδίαση έμεινε τελικά κοντά μας από τότε μέχρι και σήμερα.

Μια HDMI θύρα σε μια κάρτα γραφικών για desktop PCs.

Κάθε έκδοση του HDMI προσδιορίζει τα features και τις δυνατότητες της συσκευής που βρίσκεται εγκατεστημένο. Ένα από τα μεγάλα θετικά του όταν κυκλοφόρησε είναι το ότι μέσα από ένα και μόνο καλώδιο μπορούμε να περάσουμε τόσο εικόνα, όσο και ήχο, κάτι εξαιρετικά χρήσιμο για το σύγχρονο gaming setup, αλλά και για το home cinema, στο οποίο και πλασαρίστηκε αρχικά.

Από το ξεκίνημά του το 2002 μέχρι και σήμερα έχουν κυκλοφορήσει αρκετές εκδόσεις αλλά η ανάγκη για μεγαλύτερες αναλύσεις και υψηλότερο ρυθμό ανανέωσης έφερε στο προσκήνιο το HDMI 2.1, το οποίο ανακοινώθηκε το 2017 από την οργάνωση που είναι υπεύθυνη για την ανάπτυξη. Το HDMI 2.1 άρχισε να υλοποιείται από το 2020 σε τηλεοράσεις αλλά και τις next-gen κονσόλες PS5, Xbox Series X/S, ενώ στο PC υπάρχουν αρκετές κάρτες γραφικών που το υποστηρίζουν, όπως οι NVIDIA GeForce RTX 30 και οι AMD Radeon RX 6000.

Μια από τις μεγαλύτερες προσθήκες στο HDMI 2.1 είναι η το 8K, εάν φυσικά και η τηλεόρασή μας το υποστηρίζει και ουσιαστικά είναι μια αναφορά στο αυξημένο bandwidth των 48Gbps που έχει το νέο πρότυπο, μια γενναία αύξηση από τα 18 Gbps της 2.0 έκδοσης, που είναι όμως απαραίτητα για την υποστήριξη μιας τόσο υψηλής ανάλυσης όπως το 8K.

Επιπλέον έχουμε το High Frame Rate (HFR), στην ουσία την υποστήριξη “υψηλών” framerates όπως τα 120 FPS που μπορούμε να ωθήσουμε στην 4K ανάλυση, ενώ το 8K πραγματοποιείται στα “τυπικά”, αλλά άκρως χορταστικά 60 FPS. Το παρακάτω παράδειγμα όμως είναι σίγουρα υπερβολικό, αλλά μας μεταφέρει κατά μια έννοια, τη διαφορά που θα δει κανείς με μια εικόνα 8K.

Πηγή: HDMI.org

Όσον αφορά το PC, οι παραπάνω κάρτες γραφικών υποστηρίζουν μεταξύ άλλων και μια ακόμα σημαντική τεχνική, το Display Stream Compression (DSC) που φτάνει στην έκδοση 1.2 και υπάρχει σε πολλών ειδών συνδέσεις, μεταξύ των οποίων και το νέο HDMI 2.1.

Το συγκεκριμένο σχεδιάστηκε από τη VESA για να ωθήσει με μεγαλύτερη άνεση τον τεράστιο όγκο των pixels σε ένα game (ή άλλες εφαρμογές), όταν παίζουμε σε υπερ-υψηλές αναλύσεις. Με το DSC, υπάρχει μια lossless συμπίεση και έτσι το bandwidth που απαιτείται για μια υψηλή ανάλυση είναι σημαντικά μικρότερο. Το παραπάνω 8K στα 60Hz για παράδειγμα, επιτυγχάνεται μέσω του DSC στις HDMI συνδέσεις.

Στον κινηματογράφο μάλιστα υπάρχουν ταινίες που έχουν γραφτεί με το σκεπτικό της νέας γενιάς και σημαντικό παράδειγμα είναι το Gemini Man, το οποίο είναι γραμμένο στα 120 FPS, αντί των κλασικών 24 FPS, με την 4K έκδοση να τρέχει στα 60 FPS μεταφέροντας έτσι κάποια από τη δράση με έναν ιδιαίτερο τρόπο.

Όταν και οι δύο συσκευές μας υποστηρίζουν το πρότυπο HDMI 2.1 έχουμε και μερικά ακόμα πλεονεκτήματα. Το Variable Refresh Rate (VRR) προβάλλει χωρίς περίεργα artifacts περιεχόμενο που έχει μεταβλητό ρυθμό καρέ (framerate), όπως τα παιχνίδια.

Στην ουσία προσφέρει τέλειο συγχρονισμό της πηγής και του μέσου προβολής, προς αποφυγή παραμόρφωσης της εικόνας.

Μια τέτοια παραμόρφωση είναι το tearing που εμφανίζεται με το V-Sync, ωστόσο αυτή η ‘αρχαϊκή’ μέθοδος προσθέτει latency που είναι σημαντικός εχθρός σε online games. Επιπλέον, υπάρχει το δυναμικό HDR (Dynamic HDR), το οποίο μπορεί να προσφέρει πιο αληθοφανή εικόνα ρυθμίζοντας κατάλληλα τα φωτεινά και τα σκοτεινά σημεία μιας σκηνής, είτε αυτή είναι σε κάποιο game, είτε σε κάποια ταινία.

Μιας και συναντάται σε αρκετές τηλεοράσεις, το HDMI 2.1 κλείνει με ένα ακόμα ιδιαίτερο, αλλά gaming χαρακτηριστικό, και αυτό είναι το Auto Low Latency Mode (ALLM).

Με αυτό το feature η τηλεόραση “ξέρει” πότε παίζετε κάποιο game και απενεργοποιεί οποιαδήποτε παρέμβαση στην εικόνα (όπως smoothing μέσω του DSP) για χάρη μιας πιο καθαρής και χωρίς καθυστερήσεις εικόνα, γιατί το gaming είναι τρόπος ζωής.

Το HDMI 2.1 είναι το πρότυπο που έφερε τα περισσότερα gaming χαρακτηριστικά από κάθε άλλο – και ήδη δοκιμάζεται όντας ενσωματωμένο σε πολλές τηλεοράσεις και gaming monitors. Όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για αυτό το άρθρο, τις αντλήσαμε από το επίσημο website του οργανισμού αλλά και από συνεργάτες.

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα