AMD Radeon RX 5700 XT, 5 χρόνια αργότερα

Την 5700 XT τη θυμούνται σχεδόν όλοι όσοι ασχολούνται με το PC hardware. Στο μακρινό 2019, η AMD έκανε την μεγάλη κίνηση και ανανέωσε την αρχιτεκτονική των καρτών γραφικών της, με τις RDNA. 

Το παρελθόν

Μέχρι τότε, η βασική αρχιτεκτονική ήταν η GCN, ένα σχέδιο που άρχισε να δείχνει την ηλικία του, αφού οι πρώτες κάρτες ήρθαν το 2012 με τις HD7950 και HD7970, μεταξύ πολλών ακόμα. Αργότερα είδαμε προτάσεις για την midrange αγορά, που ακούγανε στο όνομα RX 480 και RX 580, οι οποίες θα λέγαμε πως αγαπήθηκαν από το κοινό λόγω της προσιτής τιμής τους.

Με τις RDNA, η AMD ξεκίνησε και ένα νέο κεφάλαιο στο κομμάτι των, τότε next-gen κονσολών, ανακοινώνοντας ότι η RDNA 2 θα βρεθεί στα νέα Xbox και PlayStation, θέτοντας έτσι τις βάσεις για το μελλοντικό console gaming.

Η Radeon RX 5700XT

Η GPU που είδαμε με την πρώτη γενιά RDNA ήταν η Radeon RX 5700 XT. Δεν ήταν και ό,τι καλύτερο εκείνη την εποχή, αφού μετά βίας περνούσε την RTX 2070 και έκανε σαν αεροπλάνο. Όμως ήταν κάτι σίγουρα ανταγωνιστικό στην midrange αγορά, εκεί όπου βρίσκεται το μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό. 

Βλέπετε η 5700 XT δεν ήταν και η ταχύτερη από πλευράς επιδόσεων και η ύπαρξη του DLSS στις Nvidia μαζί με τα ray tracing καλούδια των RTX 20, την έφερε στη δεύτερη θέση και με διαφορά. Τα προβλήματα των drivers, άλλοτε μικρά και άλλοτε τεράστια, απώθησαν για άλλη μια φορά αρκετούς από το να την προτιμήσουν.

Και όταν στην αγορά ήρθαν οι RTX 20 SUPER, μαζί με την τότε έξαρση του GPU mining, η κάρτα έγινε περιζήτητη, κυρίως για τις επιδόσεις της στο mining. Το gaming ερχόταν δεύτερο.

Το 2019 την είχα δοκιμάσει και μου άφησε καλές εντυπώσεις στο σύνολό της, ωστόσο δεν υπήρχε διαθέσιμη στην αγορά, και το δείγμα της AMD από τότε το έχω φυλαγμένο – για στιγμές όπως αυτή. 

Θέλω λοιπόν να δοκιμάσω τη 5700XT σήμερα και να δω κατά πόσο μπορώ να παίξω σχετικά σύγχρονους τίτλους χωρίς προβλήματα.

Πως Μετρήσαμε

Τη δοκίμασα παρέα με τον καλό μου Ryzen 7 5700X στα 4.6GHz και με μνήμες που τρέχουν στα 3200MHz, ένα ρεαλιστικό build που μπορούν να ταυτιστούν πολλοί.

CPURyzen 7 5700X
MotherboardGigabyte X570 AORUS Elite
Coolerbequiet! Pure Loop 2 FX

Ξέρουμε ότι η GPU είναι αρκετά καλή στο QHD gaming, όπως και στην αρχή της κυκλοφορίας της, οπότε εστίασα τις μετρήσεις μου μόνο εκεί. Πηγαίνοντας σε 1080p το μόνο σίγουρο είναι ότι τα framerates θα αυξηθούν, και ειδικά σε competitive ή πιο παλιούς τίτλους η GPU είναι λουκούμι.

Για μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα, φρόντισα να βάλω στο μιξ και το FSR, και έτσι διάλεξα τίτλους που υποστηρίζουν το εν λόγω χαρακτηριστικό. Τα παιχνίδια ήταν το F1 22, F1 23, ANNO 1800, Starfield και Cyberpunk 2077.

Το FSR, όπως και το DLSS εισάγουν ένα μικρό latency στο gaming, που αντιλαμβάνομαι μόνο εάν παίξω στ’ αλήθεια το παιχνίδι και όχι κοιτάζοντας απλά το benchmark να τρέχει. 

Αποτελέσματα. Ψάχνοντας τουλάχιστον 60 FPS για ομαλό gameplay

Το F1 23 είναι το νεότερο από πλευράς features και διαθέτει το FSR2. Η 5700 XT χωρίς κάποια ‘υποβοήθηση’ καταφέρνει εδώ 73 FPS, ενώ με το FSR2 στο Balanced αποδίδει 81 ολοζώντανα FPS χωρίς τα artifacts που είχε το F1 22, ειδικά στην αρχή της κυκλοφορίας του πέρυσι. 

Η AMD φαίνεται ότι έχει κάνει τρομερή δουλειά με το FSR και οι επιδόσεις της 5700XT εξακολουθούν και είναι πολύ ΟΚ για QHD gaming σε high ή ultra ρυθμίσεις. 

Το ANNO 1800 μας δείχνει πόσο σημαντικές είναι οι τεχνικές upscaling όπως το FSR και το DLSS σε παιχνίδια στρατηγικής, όπου στον χάρτη συμβαίνουν πολλά. Σε QHD με τις ρυθμίσεις στο μέγιστο, κερδίσαμε περίπου 40 FPS κατά μέσο όρο, πηγαίνοντας από τα 69 στα 110 και με τα 1% lows να αυξάνονται επίσης από τα 29 στα 41 FPS. 

Αντίστοιχα το Starfield σκαρφάλωσε από τα 37 στα 51 FPS, ωστόσο αυτό ήρθε με μερικά artifacts και θολούρα καθώς η ανάλυση μειώνεται στο μισό προτού επανέλθει στην QHD. Το sharpening (οξύτητα) μπορεί να ανέβει για να κοντράρουμε το πρόβλημα, αλλά μέχρι ένα σημείο.

Μικρό το κακό όμως για ένα παιχνίδι που ούτως ή άλλως είναι αρκετά βαρύ και τα 8GB της 5700ΧΤ γεμίζουν γρήγορα, όπως μάλιστα παρατήρησα και σε σχεδόν όλους τους τίτλους. 

Σε αυτό το game η GPU ετοιμάστηκε να απογειωθεί, αλλά εξακολουθεί και είναι μια κάρτα που θα μας βγάλει ασπροπρόσωπους στα περισσότερα games. Το cooler θα ακούγεται ήδη από το 50% του συνολικού fan speed, γι’ αυτό και η AMD την είχε ‘φιμώσει’ αρκετά στο λανσάρισμα.

Δε θα μιλήσω για το 4Κ, αφού θα χρειαστεί ‘σενιάρισμα’ στα setting για να καταφέρουμε κάτι περισσότερο. 

Το wattage και οι θερμοκρασίες είναι τα βασικά αρνητικά, ξεπερνώντας και τους 100 βαθμούς στο hot spot temperature, και τα 180W σε φορτίο, ωστόσο το κομμάτι των θερμοκρασιών είναι βελτιωμένο στα aftermarket μοντέλα. 

Οι νεότερες GPUs όπως η 7700XT παίζει στα χρήματα που κάποτε κόστιζε η 5700XT, ή και πολύ παραπάνω αν υπολογίσουμε και το φαινόμενο του mining, οπότε πλέον υπάρχουν μοντέλα καλύτερη από πλευράς απόδοσης ανά ευρώ. 

Η 5700XT όμως, θα μείνει στην ιστορία ως η πρώτη RDNA GPU που πρακτικά, έβαλε τις βάσεις για το σήμερα αλλά και τις κονσόλες όπως το PlayStation 5 και τα Xbox Series S|X και όσοι την έχουν ακόμα, μπορούν να της δώσουν μια ακόμα ευκαιρία σε κάποιο δεύτερο build, ειδικά με τη χρήση τεχνικών upscaling όπως το FSR.

Ακολουθήστε το 8Bitz.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα νέα για το PC Hardware!

Περισσότερα

Σχετικά Άρθρα